Thursday, November 12, 2009

Duri-duri Kehidupan


Para da'ie yang telah memilih jalan dakwah sudah pasti akan diuji dengan pelbagai bentuk ujian. Jalan ini tidak ditaburi dengan bunga-bunga tetapi ia ditaburi dengan duri-duri tajam yang menyakitkan yang akan membantut serta menghalang perjalanan para pendakwah. Inilah jalan yang telah ditempuhi oleh Rasulullah saw dan para sahabat serta generasi terdahulu yang mengikut jejak langkah mereka.

As-syahid Imam Hassan Al-Banna berkata: "Ketidakfahaman rakyat pada hakikat Islam akan menjadi ujian kalian. Ulama' rasmi pemerintah akan menjadi musuh kepada kalian. Setiap pemerintah berusaha membatasi amal kalian dan memasang halangan di jalan yang kalian tempuh. Mereka akan meminta bantuan dari manusia yang berjiwa lemah dan berhati sakit. Sebaliknya akan berlaku kasar kepada kalian. Kerana itu kalian akan dipenjara, disiksa, diusir, rumah-rumah kalian digeledah, harta kalian dirampas dan tuduhan keji dilontarkan dengan harapan dapat mengurangkan wibawa kalian. Kemungkinan ujian ini akan berlangsung dengan lama. Sedarilah, saat itu kalian baru mula menapakkan kaki di jalan yang telah ditempuh oleh para mujahid"

Jika kita mampu bersabar, bertahan serta terus thabat dengan ujian-ujian tersebut, ketika itu barulah kita mula menapakkan kaki kita di jalan dakwah yang sebenar. Ujian-ujian itu adalah duri-duri kehidupan sebagai seorang da'ie. Bunga-bunga kehidupan di dunia hanya bersifat sementara. Kurnia Tuhan di sana kelak itu lebih baik dan lebih kekal.

Ayuh para da'ie, persiapkanlah diri kalian untuk menempuh duri-duri tersebut!


Farid Nazmi
Bangalore
Nov 12, 2009

No comments:

Post a Comment