Thursday, November 19, 2009

Seru Kebaikan, Tolak Kebatilan

Bila mana kita menyentuh tentang dakwah atau pun amar makruf nahi mungkar, kebanyakan kita akan merasakan ia adalah suatu isu yang berat, mungkin membosankan malah ada yang membencinya, "Sikit-sikit nak sentuh pasal agama. Cakap pasal agama. Buat program pun program agama." Sebagai seorang Muslim yang ingin menyebarkan agamanya, ternyata terlalu banyak yang kita perlu fikirkan apabila berhadapan dengan dakwah itu.

Namun, Islam tidak hanya berpada dengan kesolehan seseorang individu, sehinggalah dia melakukan pengislahan terhadap orang lain. Dakwah bukan hanya kefardhuan daripada Allah swt, bahkan ia adalah keperluan asasi hidup bermasyarakat. Tidaklah keterlaluan jika dikatakan sehebat mana keilmuan, teknologi mahu pun ekonomi yang dimiliki oleh sesebuah masyarakat, kelangsungan nilai-nilai kemanusiaan masyarakat itu bergantung kepada sejauh mana amar makruf nahi mungkar mampu dibudayakan secara akar umbi.

Firman Allah swt yang bermaksud:
"...Allah pasti akan menolong orang yang menolong (agama)-Nya. Sungguh Allah Mahakuat, Maha perkasa. (Yaitu) orang-orang jika Kami beri kedudukan di bumi, mereka melaksanakan solat, menunaikan zakat, dan menyuruh berbuat yang makruf dan mencegah dari yang mungkar; dan kepada Allah kembali segala urusan." [Surah Al-Hajj: 40-41]

Perbaikilah dirimu dan serulah kebaikan kepada orang lain.


Farid Nazmi
Bangalore
Nov 19, 2009

2 comments:

  1. hmmm... btul2, amal makruf, nahi mungkar~

    ReplyDelete
  2. To ukhti Nur Akmal:

    Salam perjuangan. Seru kepada kebaikan, tolak segala kebatilan.

    ReplyDelete