Saturday, November 21, 2009

Kita Mulakan Dengan Diri Kita


Pemuda adalah tonggak kepada sesuatu tamadun. Runtuhnya Empayar Rom, Parsi dan Greek adalah kerana pemuda mereka yang berada dalam arus kegelapan. Dan jika kita tinjau keadaan Amerika Syarikat(AS) sekarang, AS sesekali tidak akan bertahan lama sebagai pemegang kuasa dunia jika pemuda mereka berterusan dalam keadaan sekarang.

Kekuatan orang muda adalah satu kekuatan yang extraordinary. Ini kerana semua ideologi yang dibentuk dibangunkan melalui tenaga pemuda. Oleh itu jika kita kembali melihat isu di Malaysia, sebarang aktiviti berasaskan politik sama sekali diharamkan di peringkat pengajian tinggi kerana 'kuasa' yang ada pada pemuda mampu melawan 'kuasa' yang ada pada pemerintah. Dan barat juga sangat mengetahui tentang peri pentingnya golongan pemuda ini. Sebagai contoh, pada zaman penjajahan barat di Tanah Melayu dahulu, ada pusat pengajian yang ditubuhkan untuk 'membasuh' remaja atau pemuda di mana kelak mereka akan menjadi pemimpin yang memenangkan sistem barat.

Sebelum pergi lebih jauh, di sini boleh rasanya untuk saya mengklasifikasikan pemuda kepada 2 kelompok:
1. Pemuda yang lahir di zaman kesenangan. Mereka adalah pemuda yang hidupnya senang dan kebanyakannya pentingkan diri sendiri.
2. Pemuda yang lahir di zaman penjajahan. Mereka adalah pemuda yang hidupnya adalah untuk berjuang dan pentingkan bangsa.
Kita pula berada di kelompok mana?

Sahabat yang dihormati sekalian,

Dunia pada hari ini kebingungan kerana tiada satu sistem yang boleh menyelesaikan masalah dunia. Hanya satu gagasan yang boleh menyelamatkan dunia dan seisinya iaitu gagasan Islam. Kerana itu, musuh Islam cuba sedaya-upaya untuk menjatuhkan Islam secara fizikal serta pemikiran terutamanya golongan pemuda sehingga berjaya dan kegiatan ini bertambah mudah dengan ketiadaan kuasa Islam. Dan kerana itulah kita sebagai pemuda perlu exploit diri kita sepenuh dan sebaiknya untuk membangunkan gagasan Islam kerana kita pemuda mempunyai kekuatan yg extraordinary.




Ciri-ciri utama pemuda yang menjadi asas kebangkitan umat:
1. Iman yang teguh
2. Kehendak yang kuat
3. Semangat yang utuh
4. Ikhlas bekerja
5. Kesetiaan yang jitu
6. Pengorbanan yang tinggi
Kekuatan pertama yang diperlukan sebagai titik kekuatan untuk laksanakan tugas-tugas sebagai pemuda Muslim adalah kekuatan iman kerana daripada keimanan akan lahirnya perpaduan dan seterusnya kejayaan.


Tugas kita:
1. Fikirkan tentang umat lebih banyak daripada fikirkan diri-sendiri.
2. Menceritakan hakikat Islam yang sebenar.
3. Faham dakwah & tarbiyyah serta cara kerja yang betul.
4. Mengajak manusia beramal dengan Islam secara praktikal.
5. Menjadikan Al-Quran dan As-Sunnah itu sahih dan generasi silam sebagai pegangan hidup.

Segala usaha yang kita lakukan hanya untuk mendapatkan keredhaan Ilahi. Teruskanlah berjuang dan berkorban menyebarkan Islam sehingga hidup dan mati itu adalah hidup dan mati yang mulia. Yakinlah dengan tugas kita dan kemenangan itu berada di tangan orang bertaqwa. Jika masih lagi sangsi dan tidak sanggup dengan tugas tersebut, ketahuilah tentera Allah swt akan terus mara meninggalkan anda tanpa mengira sedikit atau ramai pun mereka kerana yakin dengan janji Allah swt. Salafussoleh memahami Islam dalam hakikat yang sebenarnya dan yakin akan kesempurnaanya. Dengan keyakinan inilah mereka maju dalam semua perkara duniawai dan ukhrawi.

Para pemuda Muslim sekalian, ayuh marilah kita wakafkan diri kita kepada Islam dan sama-sama bekerja untuknya. Kita mulakan dengan diri kita.


Farid Nazmi
Bangalore
Nov 21, 2009

2 comments:

  1. begitu kuat kuasa pemuda... andai semua pemuda Islam bersatu, InsyaAllah... dunia Islam akn kt berjaya bentuk semula dengan lebih utuh seperti pada zaman kegemilangan Islam yg dahulu...

    ReplyDelete
  2. To Nur Akmal:

    You are absolutely right. Insya Allah. Kita mulakan dengan diri kita dahulu.

    ReplyDelete